Kolej w Małopolsce

Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki to kolejna strategiczna inwestycja realizowana z myślą o dalszym rozwoju stolicy Małopolski oraz transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej i województwie małopolskim.

Polskie Linie Kolejowe w ostatnim czasie zakończyły już kilka znaczących inwestycji w regionie, a kilka realizują równocześnie z budową łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.

Długość eksploatowanych linii kolejowych wynosi ogółem: 1016,707 km, w tym:

  • Linii kategorii magistralnej: 154,683 km,
  • Pierwszorzędnej: 603,745 km,
  • Drugorzędnej: 214,388 km,
  • znaczenia miejscowego: 43,891 km

Na terenie powiatu krakowskiego ogółem: 220,769 km, w tym:

  • linii kategorii magistralnej: 44,059,
  • pierwszorzędnej: 128,292 km,
  • drugorzędnej: 39,616 km,
  • znaczenia miejscowego: 8,802 kmo

PROJEKTY ZAKOŃCZONE:

1. Połączenie Kraków Główny – Międzynarodowy Port Lotniczy w Balicach

  • Pod koniec września 2015 r. zostało oddane do dyspozycji mieszkańców aglomeracji i turystów bezpośrednie połączenie kolejowe z centrum Krakowa do Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II w Balicach. Dzięki inwestycji pasażerowie mogą dziś szybko i sprawnie przemieszczać się pomiędzy dworcem głównym a lotniskiem. W ramach inwestycji przystanek Kraków Lotnisko został przesunięty bliżej terminalu lotniczego. Ponadto wybudowano trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica.



2. Modernizacja połączenia z Krakowa do Wieliczki

  • Wcześniej odnowione zostało połączenie kolejowe z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki. W ramach inwestycji na pięciokilometrowym odcinku wymieniono tory, rozjazdy, a także przebudowano wszystkie perony na stacji. Ponadto zmodernizowana została stacja Kraków Główny, która obecnie jest jedną z wizytówek stolicy Małopolski.



3. Trasa Warszawa – Kraków: prace na małopolskim odcinku

  • W 2015 r. wybudowane zostały dodatkowe perony w Słomnikach i w Miechowie, co pozwoliło na poprawę przepustowości na trasie ze stolicy do Krakowa. Dzięki temu możliwe jest uruchomienie większej liczby pociągów dalekobieżnych oraz nowych połączeń w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na szlakach Kozłów – Tunel i Tunel – Miechów rozbudowywany jest system Samoczynnej Blokady Liniowej. Prace zakończone zostaną w marcu 2016 r.



4. Budowa łącznicy kolejowej w Suchej Beskidzkiej

  • W grudniu 2016 roku zakończona została budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej. W ramach inwestycji wybudowano 700 metrów nowych torów w ciągu linii kolejowych Skawina – Żywiec i Sucha Beskidzka – Chabówka. Wybudowany został nowy przystanek, most kolejowy, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyremontowane zostały przejazdy kolejowo-drogowe. Inwestycja zapewnia lepszy przejazd pociągów, ale także większą wygodę dla pasażerów. Czas przejazdu pociągiem z Krakowa do Zakopanego skrócił się o 15 min.



PROJEKTY REALIZOWANE:

1. Modernizacja linii E30: trasa z Krakowa Głównego do Rzeszowa

  • Szybciej i bardziej komfortowo będzie się podróżowało z Krakowa do Rzeszowa. Linia E30 na tym odcinku jest kompleksowo modernizowana. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi osobowe będą kursować na tej trasie z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu najszybszym pociągiem wyniesie ok. 90 minut.

2. Modernizacja linii E30: trasa z Krakowa do Katowic

  • Linia E30 modernizowana jest także w kierunku zachodnim (odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny). Na obecnym etapie prowadzone są prace na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy, został również wybrany Wykonawca do prac na odcinku Trzebinia – Jaworzno Szczakowa. Wszystkie roboty na odcinku Katowice – Kraków zakończą się w 2020 r. Dzięki realizacji inwestycji przejazd pociągiem z Małopolski na Śląsk będzie szybszy, bezpieczniejszy a podróż przebiegać będzie w bardziej komfortowych warunkach.

3. Modernizacja linii E30: Kraków Główny Towarowy – Rudzice

  • Balice – Kraków Główny – Wieliczka – to pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ważną inwestycją z punktu widzenia rozwoju i uruchomienia kolejnej linii jest trwająca modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice, wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów. W kwietniu 2017 r. podpisana została umowa z wykonawcą. Prace nad realizacją inwestycji potrwają około trzech lat.