2016-11-04 16:52:31
Kraków z miliardowym wsparciem

Kraków z miliardowym wsparciem

Realizowane w Krakowie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacje pozwolą na znaczącą poprawę ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego, skrócenie czasu przejazdów oraz poprawę obsługi podróżnych. O tym, kiedy pozytywne zmiany odczują pasażerowie, a także o trwającej budowie łącznicy na odcinku Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, rozmawiamy z Włodzimierzem Żmudą, członkiem zarządu oraz dyrektorem ds. jakości inwestycji i ryzyka operacyjnego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wywiad ukazał się w formie drukowanej w listopadowym wydaniu Rynku Kolejowego. 

Dyrektor Włodzimierz ŻmudaPolska mapa modernizacji kolejowych stale się powiększa, a Kraków wydaje się tego dobrym przykładem.

- W Krakowie rzeczywiście wiele się dzieje jeśli chodzi o modernizację linii kolejowych. Powiedziałbym, że to dość rewolucyjne zmiany, kluczowe dla poprawy płynności ruchu pociągów zarówno w samej stolicy Małopolski, jak i całym regionie. Mam tu na myśli między innymi trwającą budowę łącznicy kolejowej na odcinku z Zabłocia do Krzemionek, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Ważnym krokiem naprzód jest również ubiegłoroczne otwarcie bezpośredniego połączenia kolejowego ż centrum Krakowa do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Balicach. Przed nami wciąż kilka istotnych inwestycji, których nie udałoby się zrealizować w zakładanym szybkim tempie bez Finansowego unijnego wsparcia.

Mówimy łącznie o około trzech miliardach złotych przeznaczonych w ostatnim czasie na krakowską kolej. Kiedy zobaczymy efekty?

- Efekty już są. Wybrane projekty, jak wspomniane uruchomienie przejazdu ż Krakowa Głównego na lotnisko w Balicach, zostały już zrealizowane i docenione przez podróżnych. Warto podkreślić, że każda inwestycja to część większej całości, dlatego przypomnę również o oddanej w 2012 roku pierwszej linii krakowskiej kolei aglomeracyjnej, mianowicie o zmodernizowanym połączeniu z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki. W ramach realizacji na pięciokilometrowym odcinku wymieniono tory, rozjazdy, a także przebudowano wszystkie perony na stacji i przystankach. Ważnym punktem na mapie zakończonych modernizacji jest także stacja Kraków Główny, którą dziś śmiało można nazwać jedną z wizytówek stolicy woj. małopolskiego. A to nie koniec. Za kilka miesięcy, bo już w połowie przyszłego roku, zakończona zostanie budowa powstającej od Krakowa Zabłocia do Krakowa Krzemionek łącznicy kolejowej wraz z przystankami. Z uwagi na przewidziane testy bezpieczeństwa pierwsi pasażerowie nowymi torami nad miastem pojadą z końcem 2017 roku. Największa, bo ponad półtoramiliardowa modernizacja linii E30 między Krakowem a Rudzicami wciąż przed nami. Jednak biorąc pod uwagę skalę zaplanowanych działań, rok 2021 przewidziany na finał tego projektu wcale nie wydaje się aż tak odległy.

Zatem w przyszłorocznym kalendarzu kolejne ważne otwarcie - krakowskiej łącznicy. Czy i tym razem kolej będzie na czas i co nowa łącznica oznacza dla pasażerów?

- Prace przy budowie estakad, którymi prowadzone są nowe nitki torów, a także budowa przystanków postępują zgodnie z planem. Co do korzyści - jest ich sporo. Dzięki nowej łącznicy nie będą już konieczne uciążliwe dla pasażerów postoje pociągów osobowych na stacji Kraków Płaszów, które potrzebne były do zmiany kierunku jazdy. Po oddaniu tego odcinka podróż z Krakowa do Skawiny i dalej do Oświęcimia i do Zakopanego skróci się o około 15 minut. Ponadto powstająca łącznica pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny - Kraków Bonarka. Dwa nowe tory łącznika zostaną na początek podpięte do obecnie istniejącej infrastruktury, jednak wraz z planowaną przebudową krakowskiej średnicy w ramach modernizacji odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice łącznica zostanie przepięta do nowych torów aglomeracyjnych.

Plany są ambitne. Co więc przed nami?

- Wspomniana już dalsza rozbudowa Krakowskiego Węzła Kolejowego i nowe tory dla linii aglomeracyjnej między Dworcem Głównym a Bieżanowem. PLK ogłosiły przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka linii E30 na trasie Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Wartość projektu wyniesie ponad 1,5 miliarda złotych. Jednym z głównych przedsięwzięć w ramach tej inwestycji będzie właśnie dobudowa dodatkowych torów dla linii aglomeracyjnych między Dworcem Głównym, Płaszowem i Bieżanowem poprowadzonych częściowo na estakadzie, a częściowo przebudowanym nasypem od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów. Natomiast odcinek z Płaszowa do stacji Bieżanów wzbogaci się o jeden tor. Zwiększy to przepustowość linii, w efekcie składy osobowe na tej trasie pojada częściej, możliwe będzie także uruchomienie kolejnych połączeń. Prace obejmą łącznie 56 obiektów, w tym budowę dwóch mostów na Wiśle oraz nowych przystanków - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień.