2016-10-13 15:22:39
Montaż rozjazdu pod osłoną nocy

Montaż rozjazdu pod osłoną nocy

Jeden z rozjazdów kolejowych, które są kluczowym elementem połączenia budowanej łącznicy kolejowej z linią E-30 Kraków-Rzeszów, został zamontowany  w nocy z 6 na 7 października w okolicach przystanku kolejowego na Zabłociu. Montaż zajął zaledwie 275 minut.

Rozjazd kolejowy umożliwia przejazd pociągu z jednego toru na drugi. Ponad 40 metrowa konstrukcja torowa, którą zamontowano w okolicach przystanku Kraków Zabłocie jest jednym z kluczowych elementów powstającej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Pozwoli ona na płynny ruch pociągów kursujących z Krakowa Głównego w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Do montażu po raz pierwszy w Polsce został użyty specjalny wagon zaprojektowany przez Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” - Switcher. Na jego platformach konstrukcja dotarła na miejsce budowy w 3 gotowych blokach. A dzięki dźwigom, w które wyposażone są wagony Switchera, kolejne elementy rozjazdu montowano w całości bezpośrednio z platform, co znacząco skróciło czas robót i do minimum ograniczyło utrudnienia w ruchu.

Prace zaplanowano na godziny nocne (23:40 - 4:10), w przerwie między kursowaniem pociągów na jednej z najważniejszych linii kolejowych w województwie małopolskim (Kraków – Rzeszów). - Switcher przewiózł i dokonał precyzyjnego rozładunku rozjazdu kolejowego wraz ze zmontowanymi podrozjazdnicami w niespełna 5 godzin. Przy tradycyjnym systemie musielibyśmy poświęcić co najmniej dwa dziesięciogodzinne dni pracy – wyjaśnia Tomasz Wójcik, kierownik budowy i zastępca dyrektora kontraktu z firmy Budmiex, która na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizuje inwestycję w stolicy Małopolski.

Budowana łącznica kolejowa umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Dzięki temu nie będą już konieczne postoje pociągów osobowych na stacji Kraków Płaszów, które potrzebne były do zmiany kierunku jazdy. Po zakończeniu inwestycji podróż z Krakowa do Zakopanego skróci się o około 15 minut. Ponadto powstająca łącznica pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka.