2016-08-12 10:42:49
Kulminacyjny etap montażu przęseł kolejowej łącznicy

Kulminacyjny etap montażu przęseł kolejowej łącznicy

Uruchomienie kolejnej trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej wymaga jeszcze ważnych prac. To m.in. trzymiesięczny montaż najdłuższych 78 m i 81 m przęseł łącznicy kolejowej na krakowskim Podgórzu. Dla bezpieczeństwa, od 16 sierpnia ograniczony będzie ruch na skrzyżowaniu ulic Wielickiej, Limanowskiego, Powstańców Śląskich i Powstańców Wielkopolskich.

Montaż dwóch najdłuższych elementów nowej łącznicy kolejowej to kluczowy moment całej inwestycji. Przęsła nad tarczą skrzyżowania mają 78 i 81 metrów. By je zamontować i scalić, konieczne będzie zbudowanie 6 tymczasowych podpór. Zmienią one i ograniczą przejazd przez skrzyżowanie pod spodem. Wykonawca w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców i kierowców, musi zamknąć obszar, nad którym powstaje nowa łącznica.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z wykonawcą – Budimex S.A. postarali się maksymalnie ograniczyć zmiany w komunikacji. Elementy przęseł będą transportowane we fragmentach do 26 metrów długości, a następnie przy użyciu dźwigów montowane nad skrzyżowaniem na wzniesionych wcześniej podporach tymczasowych.

 

Skrzyżowanie zawsze będzie przejezdne

Prace ruszą już 16 sierpnia. Jednak skrzyżowanie na żadnym etapie budowy nie będzie całkowicie wyłączone z ruchu. Mieszkańcy Krakowa proszeni są o śledzenie zmian w komunikacji, które wymusza montaż dwóch najdłuższych przęseł. Bieżąca informacja i przegląd mapek ułatwią poruszanie się w okolicy budowy.

 

Organizacja ruchu

Nie będzie żadnych zmian dla pasażerów tramwajów. Kierowcy z ul. Powstańców Wielkopolskich wjadą w ul. Wielicką i skorzystają z relacji w kierunku przeciwnym. Bez przeszkód skręcą również z ul. Limanowskiego w ul. Powstańców Śląskich. Przez większość czasu przeznaczonego na montaż przęseł łącznicy, funkcjonowała będzie też Estakada Obrońców Lwowa. Natomiast wyłączone z ruchu odcinki skrzyżowania zastąpią objazdy wyznaczone ulicami Klimeckiego, Kotlarską, Dietla, Konopnickiej, Kamieńskiego. Ruch tranzytowy i objazdy kierowane będą również na Obwodnicę Miasta.

Do tej pory na łącznicy kolejowej zamontowano 16 stalowych przęseł estakad oraz przebudowano 1,5 km torów kolejowych. Końca dobiegają też roboty fundamentowe, których zaawansowanie wynosi 90%. Trwają prace na przystanku Zabłocie oraz przystanku Krzemionki.

Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy Zabłociem a Krzemionkami pozwoli na uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego Krakowa ze Skawiną, Oświęcimiem oraz Zakopanem. Po oddaniu do eksploatacji łącznicy kolejowej pociągi nie będą musiały się już zatrzymywać na stacji Kraków Płaszów w celu zmiany kierunku jazdy. Dzięki temu podróż do Zakopanego skróci się o około 15 minut, a ponadto ruszy bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka.